Välkommen till 1950! Eller?

Jag skäms! Råkade idag på jobbet kalla en liten flicka för kille. Herrgud. Va. Pinsamt. Jag såg inte hennes långa hår för mamman stod i vägen. Hon hade även en son och vi delar ut små vindsnurror till barnen och när jag skulle ge dom dessa då sa jag här har ni killar. Jag kom på att hon va en tjej ca 10 sekunder senare när dom körde fram vagnen och jag såg hennes hår. Fy vad jag skäms. Flickan va jätte söt med stora bruna ögon men det skulle kunnat ha vara en jätte söt kille också. Hon hade på sig en tuff svart skinnjacka och den samt den korta delen av håret var det enda jag kunde se så hjärnan kopplade att det var en kille. Har vi det så inrotat att småtjejer ska ha rosa på sig och småkillar blått? Eller är det bara jag som har den bilden? Alla småtjejer brukar springa runt och se ut som små prinsessor och killarna lite tuffare. Jag läste i tidningen för ett tag sen att några föräldrar vägrade sätta på typiska tjejfärger på sin lilla dotter och typiska killfärger på sin son, dom skulle ha neutrala färger. Är det kanske så vi börjar ta hela grejen att tjejer och killar ska vara lika, verkligen har gått ner i barns kläder? Jag vet inte om jag har lite gammalt tänk som gärna ser små tjejer i rosa kläder och att dom springer runt och ser ut som små prinsessor (visst kan dom se tuffa ut fast då är det ofta tjejigt tufft) och att små killar ska vara lite söt-tuffa? Det är lite så jag ser mina framtida barn, det är så jag skulle välja att klä mina barn. Gulligt ju. Visst om dom inte gillar det sååär det klart att dom inte behöver det. Jag kanske har det där så inrotat i mig att rosa är en tjejfärg och blått är en killfärg. Jag hoppas ni kan förstå vad jag menar, fick nämligen skriva om hela inlägget för att internet dog och allt försvann. Jag som hade lagt upp allt så att det var förstålig haha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0